Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.
W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie powiedzieć przy kawie. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku. Nawet, żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie, a potem do powrotów.
Zimy — wydaje się na pierwszy rzut oka — malują pejzaże samym światłocieniem, ale nie jest on pozbawiony koloru taką porą roku; tak jak całe malarstwo. To rysunek jest monochromatyczny, ale oczywiście może być pełen światła. Trudniej może było to zauważyć w średniowieczu.
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
— zjawisko przestrzenne polegające na wielotonowości walorowej oświetlonych przedmiotów, wykorzystywane w budowaniu efektu trójwymiarowości obrazu (def. moja, RK).
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
W sumie, cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych aktualnie zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.
„Wszakże gdy do Rzymu przybył z północnych Włoch około 1590 roku młody CARAVAGGIO (1573-1610), było to jeszcze miasto zastygłe we wspomnieniach o Michale Archaniele. Caravaggio przywiózł ze sobą pewien rodzaj rewolucyjnego realizmu, którego był twórcą, ale który wywodził się z «realizmu» tradycyjnego, jaki można znaleźć już u Moroniego i Savolda. Z początku obrazy jego są klarowne i wykończone niczym u Ingres'a: Bachusa [...] można by zestawić z Madame Rivière [...]. Białe draperie, martwa natura, przeźroczysta szklanka i flasza namalowane są ze zdumiewającą świeżością. W obrazach religijnych Caravaggia wyczuwa się rzeczywisty dramat: naprawdę powodowały u widza wstrząs, wiele też było skarg, iż nie wykazują należytego poszanowania. Sceny z Ewangelii rozgrywają się w pospolitym otoczeniu, choć nigdy bez ukazania potężnego wpływu, jaki czyny Chrystusa wywierały ma zwykłych ludzi. Moment objawienia się w Emaus [...] przedstawiony jest z siłą niemal wybuchową; Św. Mateusz zostaje przez Chrystusa powołany w chwili gdy siedzi wśród celników [...], a spływający ukośnie wzdłuż ściany cień prowadzi wzrok widza od ręki Chrystusa do dłoni przyszłego apostoła, który wskazuje na siebie z niedowierzaniem” (M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2009, s. 154).
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
Podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika.