Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych dot. Malarstwa (litera h)

W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie powiedzieć przy kawie. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku. Nawet, żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie, a potem do powrotów.

RK

Krótka i żartobliwa prezentacja wyjaśnionych w słowniku pojęć na literę h:

Hiperrealny historyzm zawiera metaforycznie horyzontalne kierunki.

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

hiperrealizm

— kierunek w sztuce zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych, którego rozkwit przypada na lata 70-te XX wieku. Charakteryzuje go niezwykła wierność w odtwarzaniu przedstawianych motywów, świadome odrzucenie wszelkiej estetyzacji, duże wymiary podobrazi.

historyzm

— w malarstwie dbałość o wierne odtworzenie historycznych szczegółów w oparciu o dostępne źródła.

horyzontalizm

— zasada kompozycyjna, w której przewagę stanowią kierunki poziome.

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

W sumie, cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych aktualnie zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.

Dla pasjonatów: z Historii koloru coś na literę h

Historia estetyki Wł. Tatarkiewicza ukazuje nam wyraźnie ten osobliwy stosunek pomiędzy średniowieczną estetyką e  x  p  l  i  c  i  t  e a estetyką i  m  p  l  i  c  i  t  e, zawartą intencjonalnie w samych dziełach.

Dla średniowiecznych teologów najwyższe piękno jest tylko w Bogu. Gdy mówili o pięknie w sztuce, posługiwali się często aparaturą pojęć stworzonych w antyku; nie tylko więc że do średniowiecznej sztuki ona nie przylega, ale często zdaje się nie mieć z nią nic wspólnego. Niemniej, właśnie jeśli chodzi o sprawę «estetyki blasku» oraz o «wymowę barwy», mamy do czynienia z czymś, co jest wspólne c  a  ł  e  j średniowiecznej postawie i co łączy najbardziej oderwane spekulacje z żywą sztuką owego czasu” (M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2009, s. 118).

litery słownikapowrót na stronę startową witryny

Bibliografia:

Podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika.