Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.
W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie powiedzieć przy kawie. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku. Nawet, żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie, a potem do powrotów.
Kiedy linearyzm obraża się na luminizm, najlepiej wziąć do pracy malstok i pogodzić linię z walorem.
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
— laska ułatwiająca malowanie, wykonana najczęściej z bambusa z jednym końcem owiniętym miękką skórą.
— kontur i linia jako wartość nadrzędna kompozycji malarskiej lub graficznej.
— artystyczny środek wyrazu używany najczęściej w rysunku, ale także w malarstwie; synonim kreski.
— światło jako wartość nadrzędna w kompozycji malarskiej.
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
W sumie, cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych aktualnie zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.
„Leonadro wygłosił z rozmysłem całkowicie odmienny pogląd estetyczny, wyrażając się z lekceważeniem o tych, «co żyją z powabów złota i lazuru» o tych, którzy używają pełnych barw tęczowych, a zastępują jaskrawością i lśnieniem złota efekty bardziej wyrafinowane, przemawiające do intelektu: umiejętny modelunek i światłocień, delikatne stopniowanie walorów. Doktryna renesansu uważała złoto za zbędną ozdobę, cieszącą oczy ignorantów, nie zgadzającą się z ambicjami realistycznymi i racjonalizmem nowej sztuki.
Nikt chyba w tym stopniu co Leonardo nie przyczynił się do radykalnej zmiany estetyki barwnej i w ogóle estetyki malarskiej. Ale zmiana ta faktycznie nastąpiła dopiero po r. 1500. Do końca XV w. złoto było w powszechnym użyciu w malarstwie europejskim” (M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2009, s. 188).
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
Podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika.