Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.
W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie powiedzieć przy kawie. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku. Nawet, żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie, a potem do powrotów.
To, o czym tylko śnili malarze cinquecento, rozwinęli caravaggioniści, czerpiąc przykład z ich mistrza chiaroscuro, o którym raczej zapomnieli twórcy zafascynowani collage'em.
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
— formuła stylistyczna rozwinięta w malarstwie barokowym w latach 1605-1640 przez naśladowców Caravaggia. Cechy charakterystyczne tej stylistyki, to silny światłocień powstały przez zastosowanie intensywnego, punktowego oświetlenia pomieszczenia z zewnątrz, neutralne, ciemne tło, postacie ukazane w półfigurach lub w 3/4 z bliska, stłoczenie kompozycji, iluzjonistyczne przedstawienie faktur i struktury malowanych ciał i przedmiotów, dramatyczna dynamika kompozycji. Sposób malowania obrazów na wzór Caravaggia około 1620 roku rozprzestrzenił się niemal w całej Europie.
— termin oznaczający malarstwo światłocieniowe lub sam światłocień.
— termin określający w historii sztuki dojrzały i późny renesans w sztuce włoskiej XVI wieku.
— technika plastyczna polegająca na zestawianiu na płaszczyźnie wycinków różnych materiałów w zamierzona całość kompozycyjną za pomocą rożnych technik montażu. Pierwsi collage zastosowali kubiści – P. Picasso, G. Braque.
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
W sumie, cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych aktualnie zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.
„Charakterystyczna jest próba etymologii słowa color w interpretacji Izydora z Sewilli (ok. 550–636). Wiąże je on ze słowem calor, z ciepłem, jakie daje ogień i światło. «Calores dicuntur, quod calore ignis vel sole perficiuntur sive quod in initio colabantur ut summae subtilitas existerent»(...). Naprowadzają nas te słowa na szczególną funckję czerwieni jako związaną z pojęciem ognia i ciepła, sił życiowych, atawistycznym pojęciem, zakorzenionym w ludzkiej świadomości. Czerwień była i jest nadal kolorem najsilniej działającym, zwłaszcza na ludzi prymitywnych. Wiązana jest dodzisiaj z pojęciem ciepła i biologicznej siły, co zostało w dużym stopniu udowodnione naukowo. Sprawa ta nie jest obojętna też dla genezy postawy estetycznej wobec czerwieni. «Ruber speciosus est in se et pulchritudo est», powiada pisarz średniowieczny (...). „Czerwień sama z siebie powabna jest i jest pięknem».
W języku rosyjskim terminy na określenie «czerwony» i «piękny» mają wspólny źródłosłów. W malarstwie ikon staroruskich (które były często rezultatem pracy kolektywnej) nałożenie barwników czerwonych zastrzeżone było dla najlepszych specjalistów” (M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2009, s. 125).
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
Podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika.