Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.
W tak niszowej branży jaką są sztuki plastyczne, nie trzeba się bardzo dobrze orientować, żeby robić spore wrażenie na swoich znajomych. Wystarczy chwilka czasu, żeby dało się coś i o sztuce ciekawie powiedzieć przy kawie. Tak naprawdę wystarczy na wiele okazji tyle co w tym słowniku. Nawet, żeby zaskoczyć prawie każdego przewodnika w prawie każdym mieście czy muzeum. Pomoże też osobom zainteresowanym bardziej poważnie tym, żeby swobodniej poruszać się po terminologii związanej z plastyką. Serdecznie zachęcam do przeglądnięcia tego krótkiego słownika o malarstwie, a potem do powrotów.
Kto się interesuje historią sztuki w taki sposób, że musi zdawać z niej jakiś egzamin, powinien coś wiedzieć o neoimpresjonizmie i o neoplastycyzmie.
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
— kierunek w malarstwie powstały we Francji w latach 80-tych XIX wieku. Celem neoimpresjonistów było uporządkowanie osiągnięć impresjonistów. W efekcie kierunek ten wytworzył zasady, które stały się zaprzeczeniem dziedzictwa impresjonizmu, ponieważ artyści dążyli w swoich pracach do świadomej i zdyscyplinowanej kompozycji, budowali trójwymiarowo i przestrzennie i celowo stosowali zasady dywizjonizmu i technikę pointylizmu.
— doktryna malarska ogłoszona w 1920 roku w Paryżu przez P. Mondriana. Mondrian stawiał sobie za cel oczyszczenie sztuki z wszelkich elementów przedstawieniowych, stworzenie języka uniwersalnego i zobiektywizowanego dla przekazywania treści wewnętrznych.
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
W sumie, cały Wyjątkowo Zwięzły Słownik Terminów Plastycznych aktualnie zawiera 107 zwięźle wyjaśnionych pojęć plastycznych.
„Nomenklatura odnosząca się do barw ma zakres bardzo wąski w porównaniu z bogactwem określeń światła. W hierarchii filozoficznej zarówno patrystyki, jak wczesnego i dojrzałego średniowiecza czyste światło cenione było wyżej niż barwa; (...). Ale symboliczna ikonografia barw pojawia się równocześnie z symboliką światła. U Pseudo-Dionizego (V w.), który pierwszy sformułował podstawowe dla estetyki ówczesnej pojęcia claritas i consomantia, znajdziemy rozważania wiążące kolory z pewnymi określonymi znaczeniami. «Znaczenie symboliczne kamieni będzie różne stosownie do różnorodności ich barw; białe więc przypominają światło, czerwone — ogień, żółte — blask złota, zielone — młodociany rozkwit. Każda więc forma będzie miała swoje ukryte znaczenie i będzie obrazem widzialnym tajemniczej rzeczywistości»” (M. Rzepińska, Historia koloru, Warszawa 2009, s. 123).
litery słownikapowrót na stronę startową witryny
Podana tu literatura przedmiotu dotyczy całego słownika.