malarstwo i Ty - sztuka z bliska

®

Witam serdecznie! Informację o moim wykształceniu, a więc uzasadnienie mojego świadczenia „usług edukacyjnych w zakresie kultury i sztuki w tym malarstwa” można znaleźć najszybciej na podstronie kwalifikacje, natomiast dane dotyczące mojej działalności gospodarczej można przeczytać na przykład na podstronie oferta.

Flaga Szwecji Flaga Francji Flaga Polski

Rozmaitości: Rozumiem to tak, a Ty?Rozmaitości: nasze eko

Słownik terminów plastycznych

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S Ś T U W Z

secesja - kierunek w sztuce występujący pod koniec XIX i na początku XX wieku. We Francji i Anglii zwany Art Nouveau, w Niemczech - Jugendstil, we Włoszech Stile Liberty, w Belgii - Modern Style, w Polsce - Młoda Polska. Pojawił się jako sprzeciw wobec historycyzmu i akademizmu w sztuce. Cechy charakterystyczne stylu - asymetria, atektoniczność, wertykalizm, płaszczyznowość, linearyzm, dekoracyjność. Wzory czerpano z obserwacji natury, sztuki ludowej, baśni i sztuki Dalekiego Wschodu. W Polsce najwybitniejszymi przedstawicielami sztuki secesyjnej byli Stanisław Wyspiański i Józef Mehoffer.

sfumato - określenie techniki modelowania elementów obrazu polegającej na miękkich przejściach światłocieniowych aż do zatarcia konturów, dający efekt mgły na obrazie (charakterystyczna cecha obrazów Leonarda da Vinci).

sgraffito - technika malarstwa o ograniczonej palecie barw, polegająca na budowaniu plamy barwnej poprzez odsłanianie kolejnych warstw kolorowych tynków. Technika bardzo trwała i niezwykle dekoracyjna.

sinopia - materiał rysowniczy wykonany z czerwono-brązowej ziemi wydobywanej w miejscowości Sinope nad Morzem Czarnym. To także określenie rysunku wykonanego tym materiałem.

studium - znaczenie związane ze sztukami plastycznymi: należy odróżnić studium od szkicu. Podczas, gdy szkic jest plastyczną formą notatki o interesującym przedmiocie lub temacie i można, a nawet trzeba wykonać go w kilka minut, studium stanowi rodzaj wielogodzinnej pracy twórczej, polegającej na stopniowym pogłębianiu zainteresowania studiowanym obiektem i przekazywaniu go w formie rysunku lub malowidła.

spoiwo malarskie - substancja wiążąca pigment, potrzebna do wykonania farby. Wyróżniamy między innymi: 1. spoiwo klejowe (rozpuszczalne w wodzie), 2. spoiwo olejne (oleje schnące), 3. spoiwo olejno-żywiczne, 4. spoiwo woskowe, 5. spoiwo temperowe (emulsyjne).

sygnatura - autorskie oznakowanie dzieła.

sykatywa - substancja dodawana do farb w celu przyspieszenia ich schnięcia.

szkicownik - zeszyt papieru do rysowania, przeznaczony do wykonywania krótkich notatek rysunkowych.

szpachla malarska - narzędzie malarskie wykonane z metalu służące do nanoszenia grubych warstw farby na podłoże.

sztafaż - w pejzażu grupa postaci lub zwierząt wprowadzonych do kompozycji.

Krótki utwór tekstowy:

O! „Kocham” Kraków, bo to nie grzech.

Krótka obrona magistrów sztuki:

Nie jest prawdą, że dobrzy malarze są dlatego dobrzy, że są pouszkadzani. To paskudne pomówienie. Niestety spotkałam się z tego typu zdaniem na temat twórców. Dlatego oburzona, oświadczam: żeby malować profesjonalnie trzeba mieć silne nerwy i bardzo dobry kontakt z własnymi emocjami. Kto nie ma, nie powinien się brać za ten zawód. Tzw. terapia sztuką to coś zupełnie innego. Zaświadczenie niech będzie potwierdzeniem, że byłam sprawdzić.

Krótka podpowiedź jak się regenerować, kiedy się maluje profesjonalnie:

Od czasu do czasu zaaplikować sobie szybkie chodzenie; od czasu do czasu wypić lampkę dobrego wina (dot. osób nieuzależnionych); od czasu do czasu dobrze się wyspać; od czasu do czasu zająć się rozumieniem tekstu, a nie obrazu; od czasu do czasu zrobić sobie opuszkami palców automasaż głowy.

Krótka aprobata dla malarzy malujących amatorsko:

Malarstwo malarzy amatorów jest mało świadome, ponieważ świadomość tego co się robi na podobraziu uzyskuje się w drodze przynajmniej kilkuletniego kształcenia akademickiego, ale niekoniecznie musi malarzowi zależeć na tej świadomości, więc można z całą pewnością wybrać dla siebie malarstwo amatorskie i może to być jak najbardziej świadomy wybór, a nie jakaś życiowa porażka. Malarze amatorzy mogą z powodzeniem sprzedawać swoje prace, ponieważ ich malarstwo jest łatwiejsze w odbiorze. Pozostają jednak w pewnego rodzaju ciemności twórczej, której nie mają malarze profesjonalni.

Krótki utwór tekstowy:

Nawrócenie to życie i zwycięstwo miłości, a drogą do tego zwycięstwa - miłosierdzie. Prawda, że prawda?

21 grudnia 2014 r.

© malarstwo i Ty Renata Kucharska, 2010-2018.